Jun 25, 2013

Kisah di Resipi Rahsia. - part 1

"15 minit sebelum kertas peperiksaan tamat. anda tidak dibenarkan keluar dari dewan peperiksaan sehingga selesainya kertas peperiksaan. terima kasih." tangan masih laju menulis. otak berlari ke sana-sini mengeluarkan bait bait perkataan yang sesuai. hati meluah segala yang terbuku di ceruk otak. ah, masa ni jugak perut aku memulas. sabar. sikit lagi. 

"masa telah tamat. berhenti menulis. sila hantar kertas soalan anda bersama buku jawapan ke hadapan dewan dengan teratur. sekian, terima kasih." tangan cuba melengkapkan ayat terakhir. selesai. aku tersenyum. entah puas mengarang cerita, atau puas selesai satu beban. hilang sakit perut tiba-tiba. mengada betul. kertas soalan dihantar bersama buku jawapan dengan langkah longlai. punggung kebas, tangan lenguh, pinggang sengal. semua gara-gara duduk lama dalam dewan peperiksaan yang sejuk bak wayang tengah malam di hujung minggu. 

itu aku dahulu. 7 tahun yang lalu. budak yang serba serbi hingus dalam bidang penulisan sastera. walaupun aku kini seorang penulis bebas, seni sastera itu tidak aku lupa. sesungguhnya, seni sastera itu asas untuk aku berkarya. karya yang lebih kepada urban kontemporari. asas sastera itulah yang mengindahkan karya urban aku. "stesyen berikutnya, Kajang. next station, Kajang". aku duduk tenang melihat permandangan luar. otak ligat berfikir mencari sebarang inspirasi yang mungkin timbul. hampa. bunyi gesel antara train dan landasan menarik aku untuk terus khayal melihat permandangan kota raya sekitar bandar.

"stesyen berikutnya, "KL Sentral. next station, KL Sentral". lantas aku bangun menuju ke pintu. tujuan sebenar aku ke sini sebenarnya negatif. langsung aku tak rancang nak ke mana-mana. "maaf! maaf!" adus. sakit betul perempuan ni langgar. nampak lembut, badan macam batu. "sokayy. you dah langgar pun." aku berambus keluar dari train sambil gosok bahu kiri aku. sengal. laju aku hayun kaki ke Secret Recipe. dah kenapa perut aku mengidam kek pulak. "banana baked cheese dengan latte satu". berhemah aku pesan sebab waiter cun. aku lihat ramai orang lalu lalang dengan bagasi bagasi yang saiz boleh muat 6 ekor ayam kampung. oh lupa, handphone cekia dikeluarkan. CHECK-IN SECRET RECIPE, KL SENTRAL. status: "a slice of cake, please. #foreveralone". tipikalnya manusia sekarang dengan gajet canggih. semakin bijak gajet, semakin biol manusia. haih. ngomel aku sorang-sorang tak kemana peribahasa ni. hehe. kek aku sampai. sempat aku buat muka comel depan waiter cun tu. sedang aku kusyuk makan, tiba-tiba datang gadis yang aku rasa macam pernah tengok. ah, ni gadis batu tadi. apa dia nak ni?

"awak, sorry. tempat lain full. saya duduk sini boleh?" tak sempat aku jawab, dia dah duduk. wah, tak perasan aku kerusi meja semua dah penuh. kusyuk betul aku dengan kek ni. eh. eh. kalau aku ada awek, sah sah jadi isu tau. KISAH CURANG DI SECRET RECIPE. ewah. berangan. aku angguk, sambung makan kek aku. peduli apa. perut didahulukan. tiba-tiba aku pulak rasa awkwardddd. hehh. susah jadi lelaki ni. "tak makan?" aku tanya antara dengar tak dengar. malu apa woi. "dah pesan tadi. kejap lagi sampai la." "ohh.. okay." ah, takkan aku nak tanya nama, umur, status bagai. tak tak. perempuan kena mula dulu. "awak, sorry pasal tadi. tak sengaja. ada orang tertolak tadi. maaf ye." kejap maaf. kejap sorry. hish. nak defensive sangat kenapa. "eh tak pe, train tu memang tempat orang tolak tolak. I dah biasa." a,ah kau. biasa la. yang sarkastik sangat kenapa? manners mana, manners? "emm.. saya Jiji. awak?" haaa aku dah kata. perempuan mesti introduce diri dulu. nampak permainan di situ? "call me El." dan pesanannya pun sampai. masing-masing diam. sedang menikmati kek masing-masing atau, mungkin mencari sesuatu yang boleh dibual. tapi hampa, mulut masing-masing kena gam gajah. sampai la kek dan latte aku licin, "you, I gotta go. nice to meet you, Jiji." belum sempat Jiji membalas, kad nama dihulur. wah, advance betul cewek ni. "nah. i'd like to say sorry once again. kalau awak ada masa lapang, bila-bila kita boleh makan kek sama-sama lagi." nadanya mendatar. aku tak dengar macam dia flirt aku. alaa. hm. "okay thanks. see ya." WHATTT? apa aku cakap tadi? hm abaikan. kbye.


No comments:

Post a Comment