May 19, 2013

Kisah Suatu Hari


Aku lihat kau pergi. Jauh. Jauh. Makin jauh.

Kau mungkin tak pernah perasan aku di sini. Sendiri. Argh, perlu kau kisah? Hati ni memberontak sendiri.
Suatu hari, kau pergi lagi. Aku lihat jauh. Bila agaknya kau akan tarik tanganku bawa pergi bersama? Aku tunggu saat itu. Dan aku tahu, saat itu tidak mungkin ada.

Suatu hari, kau pergi bersama seseorang. Aku lihat lagi. Jauh. Sedih. Pilu. Ditusuk-tusuk hati aku. Tertanya-tanya aku siapa dia disisi kau tika itu? Jadi bagaimana aku disini? Argh, perlu kau kisah? Kau tak pernah perasan aku di sini. Kau dengan dia. Dia. Si dia yang disebelah kau sekarang. Erat peluk engkau disisi. Hati memberontak lagi.

Suatu hari, kau berdiri di hadapanku. Aku kaget. Engkau duduk disisiku. Aku senyap. Terus kaget. Jantung berdebar-debar. Adakah kau mulai sedar kehadiranku disini? Argh, sabar lah! Kau berdehem. Aku terus diam. Kaget lagi. Jual mahal mungkin. Kau tanya aku sendirian? Aku kaku. Kau ulang sekali lagi. Aku renung mata kau. Tepat. Jantungku seakan nak tersumbat tahu. Aku lihat depan. Cuba berlagak tenang menjawab tidak, aku bersama seseorang. Kau mula hendak bangun. Hatiku cemas, lidahku lancar umpama air sungai menyebut duduklah kau. Kau terkejut. Aku tertunduk. Kau duduklah. Aku sendiri. Tiada siapa peduli. Agak pasrah bunyinya. Kau hulurkan tangan. Kenapa kau beri aku kejutan begini? Salam perkenalan katanya. Oh, baru aku tahu nama kau. Manis. Comel. Sesuai dengan kau. Aku? Oh, selamat berkenalan. Terima kasih setelah dipuji kembali. Maka saat itu, kami mula berkenalan.

Masih ingat kau bersama seseorang dahulu? Yang aku lihat erat peluk kau depan aku kala itu? Aku tertanya-tanya hingga kini. Sampai suatu masa, di tempat yang sama kita berkenalan, aku tanya engkau siapa dia. Kau kata dia kekasih hati kau. Aku sabar. Harap engkau sambung lagi. Tapi kau diam. Nampaknya mereka masih bersama. Ya, hatiku harap mereka tidak lagi bersama. Jahat? Jangan kata kau baiklah. Aku dah lama berharap sebegitu. Sejak aku di sini. Faham kan?

Suatu hari, di tempat yang sama. Kau nampak sedih. Aku tanya mengapa walaupun aku dapat meneka kenapa. Benar, kau sedih kerana kekasih hati. Kekasih hati pergi tanpa meninggalkan sebarang berita bersama kekasih hati lain. Dunia. Kenapa tidak pernah bersyukur? Kenapa terlalu tamak? Kenapa terlalu memilih? Aku pegang erat tangan kau. Ku tatap dalam mata hitam engkau. Kenapa aku turut rasa sedih? Ah, aku benci sedih sebegini. Kau sebut namaku. Perlahan. Kau serba salah. Aku tetap pandang engkau. Dalam. Kau sudi jadi kekasih hatiku dari hari pertama kita berkenalan, kini, dan selamanya? Aku kaget. Kenapa kau terlalu penuh dengan kejutan. Sandiwara apa kau waktu-waktu begini? Dia pandang ke dalam mataku. Benar-benar dalam rasanya. Aku keliru. Antara tidak percaya, gembira, sedih, terharu, teruja. Kalau kau boleh nampak belahan-belahan hati aku antara semua perasaan itu, kau mungkin terkejut dan terus lari tinggalkan aku. Tapi, aku salah. Kau tetap disitu. Menunggu jawapan aku. Perlu aku kisah? Ya. Kali ini kau perlu. Aku renung matanya kembali. Sesungguhnya lutut aku sangat lemah tika itu walaupun aku sedang duduk dan bukannya berdiri. Tidakku sangka saat ini tiba juga. Aku tersenyum dalam tangisan terharu. Kau kucup dahiku lembut. Argh, aku benci kau comel begini. 

No comments:

Post a Comment