Oct 24, 2013

kisah MOTAN

kaki aku luka besar masa tu. aku jalan pun senget senget. ada orang nak bawa aku ke klinik katanya. aku tunggu. dan tunggu. sehingga satu saat, aku terpandang sesuatu di luar tingkap. rupanya seakan monyet, tapi lebih comel macam orang utan, dan lebih menakutkan, warnanya biru!

aku terpesona saat main hendap hendap dengan 'motan' itu. ya, aku gelar dia motan gabungan monyet dan orang utan. ah, motan tu macam comel juga bunyinya. hairan aku kenapa dia tenung aku begitu. renungan seperti jumpa tuan baru, mungkin?

tiba tiba entah dari mana motan datang melompat ke arah kaki aku! argh, kaki aku tengah sakit sial. kini aku faham renungan itu, renungan yang mungkin sebenarnya dahagakan darah. ya, darah. gerun? haha. silakan.
aku terkejut dan melompat sedikit ke belakang. motan menghampiri. ya, dan kini gayanya macam anjing liar yang cuba menyerang kau. aku beranikan diri. tendang motan perlahan dengan kaki, seolah bermain dengan kucing. kenapa terlalu banyak haiwan cuba aku gambarkan sekarang? motan ke belakang pula. ya, ya, dia tidaklah gerun seperti yang aku sangkakan walaupun jauh di sudut jantung macam nak pecah.

aku tanya seseorang, seseorang yang nak bawa aku klinik padahal sampai sudah dia tengah online mengadap laptop main candy crush, "Lisa, ni apa ni? binatang apa ni?" Lisa namanya. jangan tanya kenapa aku suka letak nama Lisa. mungkin bunyi yang terlalu feminin dan comel. Lisa menoleh sekali imbas. "ohhh.." sambungnya lagi, "tu POKEMON!" dan aku terjaga dari mimpi. cis! tak sempat aku tangkap motan masuk dalam pokeball.

sekian.

p.s: jaga-jaga. ini kisah benar.

No comments:

Post a Comment